Bibel 2011 bokmål | Norsk Bibel 88/07 | Bibelen, Guds Ord | Bibel 2011 nynorsk |
Job 21 | Job 21 | Job 21 | Job 21 |
Job 22 | Job 22 | Job 22 | Job 22 |
Utvalgt kommentarElifas' tredje taleJob 22,1-5 Elifas begynner med å spørre om det er for Guds skyld et menneske er gud-fryktig, som om man gjorde Gud en tjeneste med det. Det er da seg selv man gagner med sitt rettferdige liv, ikke Gud. Et menneske har selv fordelen av det. V. 2-3. Og omvendt er det seg selv man skader ved å leve ugudelig. For derved nedkaller man over seg Guds vrede. Tror kanskje Job at Gud har straffet ham fordi han har levet ustraffelig? V. 4. "Er ikke din ondskap stor og din urettferdighet uten ende?" Så utilhyllet har ingen av vennene ennå kommet med sin anklage mot Job. I det følgende taler han også om hva han mener hans "endeløse urettferdighet" består i. V. 5. Job 22,6-9 Job har utnyttet "sine brødre" (her i betydningen: bysbarn, landsmenn) på en ublu måte. Han har lånt dem penger, tatt pant av dem, og når de ikke har kunnet betale, har han til og med revet klærne av kroppen på dem. V. 6. Og så har han lukket sitt hjerte til for de lidendes nød. V. 7. Ved vold og makt har han således tatt sitt landområde i eie og bodd der som en aktet mann. Underforstått: du hykler! V. 8. Selv enker og farløse har han vendt seg bort fra uten å gi dem av sin overflod. I hjerteløs egoisme har han villet nyte sin rikdom. V. 9. Job 22,10-11 Job 22,12-14 Job 22,15-20 De rettferdige har gledet seg over Guds dom, v. 19, - og over at Herren slik slår deres og Guds rikes fiende ned. Guds vredes ild har fortært den overflod som de så urettmessig har tilranet seg. V. 20. Job 22,21-30 Så snart Job vil "forlike seg med Gud" og oppgi sin tross mot Gud, vil "han få fred". Hans anfektelse og uro har sin grunn i synd. Men når synden er borte skal "lykke times deg". V. 21. Job skal "ta Guds ord til hjertet" og "ta imot lærdom av ham". V. 22. Såsnart han omvender seg, vil "hans lykke bli bygget opp igjen". V. 23. Det gull som han så urettmessig har ervervet seg (se 6-9), skal han akte som like verdiløst som steinene i bekken og kaste det fra seg. (Ofir er et sted i det sørlige Arabia som var kjent for sitt særlig verdifulle gull.) Om det er aldri så verdifullt, er det likevel verdiløst fordi det kleber synd ved det. Bort med det! V. 24. Da skal han få en annen rikdom som har meget større verd: "Den Allmektige skal være ditt gull." Å være rik i Gud er større enn å eie denne verdens gods. Og er dette gods ervervet urettmessig, - slik som Elifas mener at Jobs gull er det - må det fjernes, før man får den åndelige rikdom og de evige verdier V. 25. Denne rikdom består i glede og frimodighet. Istedenfor den uro og angst som nå fyller Job, skal han "glede seg i den Allmektige". Han har byttet det "allmektige" gull med den allmektige Gud. Og istedenfor som nå å skjule sitt åsyn i skam og tårer, skal han frimodig kunne "løfte det mot Gud". Hele Jobs indre liv vil med ett bli forvandlet. V. 26. Alle Jobs bønner skal da bli hørt. Ubesvarte bønner skal ikke finnes. (Merk hvor overfladisk!) Før har han fått sine ønsker oppfylt med vold og rov og hjerteløshet (se atter v. 7-9); men da skal han i bønnen få alle sine begjær tilfredsstillet. "Og du skal oppfylle dine løfter." Før har han ikke vært redd for å bryte løfter; men da skal han betale dem i lykkelig takknemlighet over Guds mange bønnhørelser. V. 27. Alt vondt skal da være borte fra hans liv. "Over dine veger skal det skinne lys." Trengslenes eller anfektelsenes mørke finnes ikke mer. "Setter du deg noe fore, skal det lykkes," - alle hans planer skal bli virkeliggjort. V. 28. Når hans veger "fører nedover" i ulykker og vansker, - skal han bare si: "oppover." Og så skal Gud hjelpe og frelse ham. Han skal ikke mer behøve "å slå sitt øye ned" i mismot og tungsinn. V. 29. Ja, endog "den som ikke er uskyldig" skal nyte godt av hans lykke. Når Job ber for dem og "løfter sine rene hender" i forbønn, skal Gud redde disse syndere V. 30. Det er mange gode og sanne tanker i Elifas' tale. Men hans grunninnstilling er feil (se bemerkn. i beg. av dette avsnitt v. 21-30), derfor blir det hele feil. Og for den lidende Job var hans ord ikke trøst, men anklage. (Se derom kap. 23.) Fredrik Wisløff |
|